kwaad in de kunst











Opdracht 1 Fotocollage









      
                                                       



                      
Opdracht 2

De strijd tussen Goed en kwaad:
In superman vecht superman altijd tegen een slechterik. De slechterik wil altijd wat stelen of de wereld overnemen en is dus het kwaad. Superman zorgt ervoor dat de wereld gered word. Dit is dus een voorbeeld van de strijd tussen goed en kwaad.
Het goede wint altijd:
In de televisie serie charmed wint het goede altijd. Het gaat over 3 vrouwen die goede heksen zijn en als opdracht hebben de wereld te beschermen tegen demonen. In iedere aflevering moeten ze het opnieuw opnemen tegen slechte demonen en het kwaad. Uiteindelijk weten ze het kwaad toch te overwinnen.


Er wordt ingespeeld op angsten maar je kunt er toch om lachen:
Dit gebeurd in de film scary movie. Deze gaat over een moordenaar die een hele vriendengroep probeert te vermoorden. Dit lijkt heel angstig, maar het wordt toch grappig vertoond. Bijvoorbeeld: De moordenaar zegt telefonisch je kunt mij toch niet vinden, maar je ziet zijn benen onder de bank uit komen.


Opdracht 3





Bij dit plaatje word aan de hand van de kleding en andere atributen de duivel als iets verleidelijks voorgesteld. Dit word ook versterkt door het gebruik van een vrouw, je kunt ook aan haar gezicht zien dat ze er zo verleidelijk mogelijk op probeert te staan.



Bij het tweede plaatje word de duivel juist getoont als iets heel slechts en verwoestends dit door de vlammen achter de duivel. Ook zie je de slechtheid aan de woeste gezichtsuitdrukking van de duivel.




Het derde plaatje hieronder laat de duivel als de dood zien. Het enige wat hier voor word gebruikt is het skelet zelf dit straalt natuurlijk de dood uit. Dit plaatje ziet er opzich minder bedreigend uit als het tweede plaatje dit komt vooral door de rustige achtergrond en het zachte kleurgebruik. Dit is veel drukker en wilder bij het tweede plaatje


Opdracht 4


Afbeelding 1


Hoogmoed, dit wordt uitgebeeld door:
- De draak/monstertje waarop arrogance staat die richting het hoofd van de knappe man staat.
- De man staat op een kleinere man en hij houd een andere kleinere man bij zijn keel vast. Dit beeld uit dat hij beter is/hoger staat dan de andere mannen.
- Door de tekst I Rule

IJdelheid dit word uitgebeeld door:
- De grote man die getekend is in een mooi pak, goed aangelkleed in tegenstelling tot de andere twee kleinere figuren die sober aangelkleed of naakt getekend zijn.

Trots, dit word uitgebeeld door:
- De manier waarop het grote figuur staat, rechtop, van voren afgebeeld en zijn hand in zijn zij.


Afbeelding 2


Hebzucht, dit word uitgebeeld door:
- de man met de hoed op buigt voorover op tafel en houdt zakken met geld vast. Ook zit hij op een grote zak geld en de duivel zit op zijn schouder.


Gierigheid, dit wordt uitgebeeld door:
- Het geraamte die zijn hand op houdt en knielt voor de man die al het geld heeft en het vast blijft houden.
-
Afbeelding 3
Lust en wellust, deze worden uitgebeeld door:
- De man die met een zwetend hoofd kijkt naar het naakte vrouwenlichaam en zijn hand op de vrouw heeft. De duivel met daarop het woord lust heeft zijn tong in het oor van de man en vertegenwoordigt dat de man toe moet geven aan de lust.
Afbeelding 4
Nijd, jaloezie en afgunst, deze worden uitgebeeld door:
- De vrouw met alleen bh en slip aan en omgeven wordt door duivels. Zij valt van achteren de andere vrouw aan met een wapen. Haar gezichtsuitdrukking ook nijdig.
Afbeelding 5
Gulzigheid en vraatzucht, deze worden uitgebeeld door:
- De hele dikke man die zich vol propt en zich tegoed doet aan wijn, terwijl er een duivel om zijn hoofd heen vliegt.
Afbeelding 6
Luiheid wordt uitgebeeld door:
- De keurig aangeklede man die languit ligt terwijl alles voor hem gedaan wordt. Hij wordt gevoed, zijn schoenen worden gepoetst. Ook gebruikt hij een persoon om op te rusten aan de ene kant terwijl de duivel hem omhoog houdt aan de andere kant.
Afbeelding 7
Woede en wraakzucht worden uitgebeeld door:
- De boze persoon met de hoed. Dat hij boos is zie je aan de streepjes langs zijn gezicht. Hij schiet met een geweer op een persoon waaromheen al doodskoppen liggen. Er staat ook een beest boos naar die persoon te doen. Bij de man met de hoed staat de duivel bij zijn schouder als een soort aanmoediging. De persoon waar de wraak op gericht is ziet er heel onschuldig uit. Deze persoon staat verbaasd te kijken.




Opdracht 5

 


1. St. Antonius is op elk van de panelen op de volgende plaatsen te zien:
- Linkerpaneel: St. Antonius is op twee plekken te zien namelijk: In de lucht bij de duivels en ook op de grond waar hij wegloopt ondersteunt door twee monniken.
- Midden paneel: in gebed bij het crucifixbeeld in de stukke toren.
- Rechterpaneel: voor de naakte dame terwijl hij zijn gezicht naar de tafel heeft gericht.
2. Ik denk dat de duivels hem meegenomen hebben in de lucht maar dat hij toch uiteindelijk van de duivels los weet te komen en weer op de grond belandt. Hij is dan wel helemaal uitgeput en daarom moet hij door monniken geholpen en ondersteunt worden. Dus boven is het kwaad en beneden het goede.
3. De twee verleidingen die op het rechterpaneel worden uitgebeeld zijn:
- de naakte vrouw die voor hem staat.
- de gedekte tafel met de feestende naakte mensen daarom heen.
4. De redding is te vinden bij God. Dat zie je aan Antonius die zit bij het Crucifix. Voor de zondaars dreigt de vernietiging. Je ziet links een stad in brand staan, verder zie je chaos en naakte mensen. Ook zie je rechtsonder iemand die in nood is in het water. En overal zie je de duivels



Opdracht 6


1. De heilige Antonius is het middelpunt van het schilderij. Vanuit alle kanten boven, onder en de zijkanten wordt naar hem toegegaan. Alles is dus geschilderd naar hem toe, de monsters, beesten kijken allemaal met hun gezicht richting hem.
2. In het middengedeelte zie je zwarte kale bomen en takken en duivels met in de achtergrond lichte witte bergen die overgaan in een heldere blauwe lucht. In de lucht zie je een lichtvlek wat op de zon lijkt met daarin een soort paard en erop iemand met een speer in zijn hand.
3. Het middengedeelte beeldt het kwaad uit. De duivels en de verwoesting. Het achterste gedeelte beeldt het goede uit, de redding.
4. Ik denk morgens vroeg. De nacht is voorbij en dan komt de zon en de hoop op redding.




 
5. In het middengedeelte zie je de heilige Antonius slechts in een lendendoek gekleed met een doodshoofd in zijn hand. Hij tracht weg te kijken van wat er om hem heen gebeurd. Achter hem zie je een boek. Aan de linkerkant van het schilderij zie je een aantal naakte vrouwen op paarden en een naakte liggende vrouw. De vrouwen steken hun hand uit naar Antonius. Aan de rechterkant van het schilderij zie je een exotische vrouw (koningin Sheba) gehuld in doorzichtige sluiers en olifanten aapjes en donker gekleurde mensen en een vrouw die een blad met eten vasthoudt.
6. De hoofdzonden die je in dit schilderij ziet weergegeven zijn lust en wellust en luiheid. Aan beide zijden van het schilderij worden lust en wellust weergegeven door vrouwen die Antonius willen verleiden. Aan de linkerkant van het schilderij zijn het naakte vrouwen en de aan de rechterkant een exotische geklede vrouw met naakte vrouwen en de overdaad en het eten daaromheen. De luiheid wordt weergegeven door de naakte vrouw die links van Antonius ligt en de overvloed aan eten dat Antonius wordt aangeboden door de exotisch geklede vrouw en de andere mensen om haar heen.



 7. De drie beeldelementen die aangeven dat Antonius dreigt te verliezen zijn:
- Antonius die aan de voet van de naakte vrouw ligt in een houding die overgave aangeeft.
- De naakte vrouw die heel groot is afgebeeld terwijl Antonius een veel kleiner deel van het schilderij inneemt en het gezicht van de naakte vrouw is een doodshoofd.
- Het kruis dat achter de naakte vrouw staat.



 
8. Ik denk dat het kruis Antonius wel zal beschermen omdat de hoeven van het paard al naar achteren zijn gericht alsof het paard zich aan het omkeren is. Dat de hoeven naar achteren zijn gericht zie je aan de hoefijzers.
9. Op de olifanten zie je de volgende verleidingen: Lust en wellust in de vorm van de naakte vrouw. Hoogmoed, de hoge torens. Hebzucht: door middel van dat gouden paleis.
10. Het surrealisme kent de volgende kenmerken die ik ook in dit schilderij terug zie:
- Het zijn meestal figuratieve beelden. Dit kan je bijvoorbeeld zien aan de olifanten. Zo bestaan ze in de werkelijkheid niet met die hele dunnen poten.
- Alledaagse voorwerpen worden op een niet alledaagse manier met elkaar verbonden. Bijvoorbeeld de naakte vrouw of het paleis op een olifant
- Er wordt nauwkeurig en gedetailleerd gewerkt. Alles wat je ziet op dit schilderij is ook heel nauwkeurig geschilderd.
- Fantasie, droombeelden, stijgt boven de werkelijkheid uit. Dit schilderij is duidelijk niet de werkelijkheid, er is veel fantasie gebruikt.

 Opdracht 7
La Belle Dame Sans Merci
Deze fatale vrouw wordt beschreven in een gedicht uit 1819 van de romantische dichter John Keats.

In het gedicht wordt de ontmoeting beschreven tussen een dolende naamloze ridder en een hele mooie vrouw met een ‘wilde blik’ in haar ogen. De ridder ontmoet deze vrouw – die op een mysterieuze fee lijkt – in een verlaten en somber en triest landschap. De ridder neemt de vrouw mee op zijn paard en samen beleven ze een romantische dag waarbij de ridder een bloemenkrans en kettingen voor de vrouw maakt. De vrouw verleid de ridder tijdens die dag met haar schoonheid en pikante zoetigheden zoals honing en brood. In een vreemde taal zegt de vrouw dat zij echt van de ridder houdt en uiteindelijk lokt de vrouw, de ridder mee naar een elfengrot waar zij blijkbaar woont. In de grot gaan de ridder en de vrouw met elkaar naar bed. Nadat zij met elkaar de liefde hebben bedreven valt de ridder in slaap en krijgt hij een visioen. In het visioen waarschuwen bleke koningen en prinsen hem voor de dodelijke greep van de mooie maar ook meedogenloze dame. Het is dan echter al te laat want hij is al met haar naar bed geweest en is nu zelf gedoemd om voortaan bleek, wegkwijnend door het kille heuvellandschap rond te dwalen. De mooie dame heeft ook hem, zonder reden, de dood in gelokt.






Opdracht 8


Het Fragment dat ik gekozen heb is een fragment uit de film UnderWorld 3. Dit speelt zich af in de 22 t/m de 25 minuut waarin de gasten van de gewetenloze leider van de vampieren (Viktor) worden aangevallen door weerwolven.


De dochter van Viktor, Sonja probeert de gasten te redden maar wordt zelf gegrepen door de weerwolven. Haar grote liefde Lucian die zelf weerwolf is maar een menselijke gedaante kan aannemen komt net op tijd aan om haar en de gasten te redden. Als de weerwolven zijn afgedropen en het gevecht is afgelopen dan komt Viktor met zijn soldaten eraan maar die beginnen direct te schieten op Lucian.


In plaats van dankbaar te zijn dat ze zijn gasten gered hebben en Lucian zijn bloedeigen dochter gered heeft is de gewetenloze leider Viktor erg kwaad op Lucian en Sonja. Vervolgens sluit hij Lucian op en geeft hij hem 30 zweepslagen.


Viktor is in deze film echt de slechtste man. Dat is vooral in dit fragment te zien. In plaats van dankbaar voor de redding van zijn gasten en dochter is hij heel erg boos op Lucian en Sonja.
Dit uit hij door te schreeuwen en Lucian meerdere malen te slaan. De slechtheid van Viktor in deze scene wordt ook vormgegeven door zijn dreigende stem, zijn pikzwarte kleding met daar bovenuit zijn lijkbleke gezicht met uitpuilende ogen en zijn neerbuigende houding ten opzicht van Lucian.


De hulpmiddelen die in deze scene gebruikt zijn om de slechtheid van Viktor aan te geven is de sinistere omgeving; een donker mistig bos. Ook het geluid en het licht spelen een rol als hulpmiddel in deze scene. Als Viktor op zijn paard aan komt rijden na het gevecht hoor je alleen eerst een stilte en daarna een dreigend gebrom op de achtergrond. Verder wordt er tijdens deze scene niet echt van muziek gebruik gemaakt waardoor Viktor zijn stem heel duidelijk en dreigend klinkt. Tijdens de momenten dat Viktor schreeuwt naar Lucian en Sonja wordt zijn gezicht van onderen gefilmd en heel erg fel belicht. De rest daaromheen is dan donker. Hierdoor lijkt Viktor ook veel groter en angstaanjagender.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten